Szerelmem, Norvégia!
2018. május 08. írta: Jadro

Szerelmem, Norvégia!

 Megragadva a hirtelen jött lehetőséget, hogy eljussak a bejárható térkép legészakibb pontjára, bevállaltam egy fuvart a norvég Hiorthhamnba. Ez jelenlegi tartózkodási helyemtől mintegy 1600 kilométerre található, amiből kicsit több mint 500 a közúti szakasz, a többi pedig kompozást jelent. A lenti képen mutatom, hogy is néz ez ki:

map_1.JPG

Verkhnetulomsky (RUS) - Hiorthhamn (Nor):

Jól eldugták ezt a helyet, szinte hívogat hogy látogassam meg. :) Kis bonyolításként egy kotrógépet kellett eljuttatnom ide a maga 24 tonnájával és persze törékeny áru mivoltával. Volt benne kihívás gazdagon. Az egész útra volt  82 és fél órám, amiből az első szakasz volt a necces. Nem voltam már teljesen kipihent mikor nekivágtam, így kérdéses volt, hogy elérek-e a kompig avagy be kell iktatni egy pihenőt. Tudtam, hogy ha sikerül, akkor a jó hosszú kompozás alatt megvan a pihenő és minden passzol. Spoilerezek: Nem sikerült a terv, muszáj volt a kompraszállás előtt félreállni egy pihenőre. No de ne szaladjunk ennyire előre, lássuk csak szépen sorjában az eseményeket!

ets2_00163.png

Az orosz területen természetesen a csoda minőségű hepehupás úton kezdődött a kaland. A fenti képen például eléggé megküzdöttem, hogy feljussak ezen az emelkedőn. A nagy erőlködésben rossz irányba fordultam (esküszöm a navi ezt mutatta :) ) így egy kisebb kör megtétele után újra ugyanitt találtam magam. Ekkor már sikerült a megfelelő kormánymozdulattal a helyes irányba fordulni. Volt itt egy kis terelés, az zavarhatott meg. A rossz irányválasztásnak köszönhetően legalább megismerkedtem a helyi éjszakai élettel is kicsit. A lenti képen pl a helyi fiatalok bandáznak a templom előtt. A furcsaság csak annyi, hogy hajnali 4:45 van éppen. :)

ets2_00164.png

 Végül aztán megtaláltam a helyes utat és már éppen kezdtem élvezni a hajnali kihaltságot, amikor belefutottam egy útépítésbe. Ezeknek a szituációknak az a rákfenéje, hogy baromi keskenyek a sávok. Ez ráadásul kanyargott is rendesen, de sikerült átjutnom rajta. Cserébe után a már elkészült úton élmény volt suhanni, pláne ha hozzávesszük, hogy még Oroszországban voltam.

ets2_00165.png

Hamar eljutottam az orosz-finn határig, ami a szokásos kanyargós-lassítós-max 20 km/h sebességű átkelő volt. Finnországban nem sokat voltam, éppen csak áthaladtam egy kis részén, de errefelé is gyönyörű a táj. A felfestés jelzi, hogy már nem Oroszországban járok.

ets2_00169.png

A finn-norvég határ egy szép nagy híd, bámulatos kilátással és csak 50-re kell lassítani. :) Ez nem is baj, van mit nézni. Előre is elnézést kérek a kevés szöveg - sok kép kialakításért, de itt annyira klassz a kilátás mindenfelé, hogy jobbnak láttam több képpel illusztrálni az utat.

Íme az említett határhíd:

ets2_00171.png

A lakott területeket elhagyva azért kezd kietlenebbé válni a táj, de még így is csak ámultam a táj szépségén. Érdemes megfigyelni az út szélét jelző magas jelzőbotokat, amik magas hó esetén is biztonsággal mutatják hol az út széle. Szerencsére most nem volt egy szemernyi hó sem.

ets2_00174.png

Norvégia játékban elérhető legészakibb pontja Honningsvåg és meg is kell majd néznem innen is indul-e komp, de most Kirkenesből hajóztam ki, hogy elérjek a messzi északra. Nos, konkrétan ez a messze 32 óra 40 perces hajóutat takar! Ennyi idő alatt azért ki lehet pihenni magad rendesen és mindez 1630 euróba fájt.

Beszállás a kompba Kirkenesben:

ets2_00177.png

A beszállás elég trükkös, tekeregni kell a várakozó autók közt és megtalálni azt a rést, ahol rá lehet fordulni a felhajtóra. (Spoilerezek ismét: Kifelé is hasonlóan trükkös a dolog.)

Péntek reggel 8-kor gurultam ki a kompból, ami igen optimális helyzet, még akkor is ha láthatóan sokat változott a hőmérséklet. A víz jeges, a külső hőmérséklet pedig a kamion hőmérője szerint 5 fok. Legalább nincs fagy. Az idő szép napos volt, így teljesen elviselhetőnek tituláltam az időjárást.

ets2_00181.png

A táj eszméletlenül kietlen errefelé, mégis  gyönyörű a maga nemében. Rögtön két képet is beteszek ide, mert engem lenyűgözött ez a hatalmas üres tér. Csak sziklák és hó mindenfelé.

ets2_00183.png

ets2_00184.png

A sziget nem olyan kicsi, a bejárható rész viszont minimális. Végig is gurultam az összes kis utcán. :) Érdekesség, hogy a jelölt utakról le lehetett térni, de az egyik irányban rögtön havas volt, arrafelé nem takarították így jobbnak láttam visszafordulni a csúszkálás helyett a másik oldalon pedig egy hosszabb szakasz után le volt zárva.

Persze mindezt már a rakomány lerakása után próbálgattam, amikor mentem vissza Longyearbyen felé új fuvarért. Ezen a kis helyen nagy előny, hogy kipihenve érkezel és tulajdonképpen nincs időd elfáradni. Ráadásul innen csak a komppal lehet elmenni, ami majd' 33 órás ismételt pihenőt  jelent.

No de engedjétek meg, hogy megmutassam az eddigi legérdekesebb közúti táblát, amivel találkoztam:

ets2_00185.png

 A rénszarvasoktól eltérően ezekkel szerencsére nem találkoztam az úton. :D Sikeresen lerakodtam az értékes árut és még lőttem egy képet a célállomásról. Jól látszik a hajó amivel érkeztem, ennyit kellett csak gurulnom a lerakodóig. Ebben aztán tényleg nem fárad el az ember. :)

ets2_00186.png

Végezetül még megnéztem egy magasabban fekvő, jó helynek ígérkező hotelt közelebbről, de aludni eszembe sem jutott. Egy kis körülnézés után mentem az új fuvarért, amivel Finnországba térek majd vissza. A panorámát nem örökítettem meg, így is több képet tettem a cikkbe, mint általában szoktam.

ets2_00188.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jadets2.blog.hu/api/trackback/id/tr5213898836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása